Automašīnas uzlādes varianti

Pirmie jautājumi ar ko saskarās plānojot pāreju uz elektroautomašīnu ir – kur un kā es varēšu veikt uzlādi, cik laika tas prasīs un kādas būs izmaksas. Iekšdedzes dzinēju gadījumā visi ir pieraduši, ka cenas nosaka degvielas tirgotājs un Jums kā lietotājam ir maz iespēju samazināt izmaksas par nobrauktajiem kilometriem.

Tomēr elektroauto iegāde paver daudz uzlādes iespējas un attiecīgi izmaksas par nobraukto attālumu.

  1. variants

Uzlāde no parastas 220 V rozetes. Parasti auto ražotājs komplektā dod pāreju, kura nodrošina saziņu ar automašīnu. Pieslēdzot automašīnu uzlādei ar jaudu 2,3 – 3kW. Piemēram, ja Jums ir 64 kW akumulatora automašīna, pilna uzlāde var aizņemt 64 kW / 3 kW = 22 stundas. Papildus ilgajam laikam ir vēl drošības riski, jo vairums rozetes un mājas intelalācija nav paredzēta šādai ilgtermiņa jaudai. Kas izsauc kontaktu un vadu sasilšanai un pat ugunsgrēku rašanos. Tomēr šādas rozetes ir daudzviet pieejamas par brīvu un novērtējot drošību Jūs variet veikt uzlādi ceļojumos pie viesnīcas, kempingos vai vienkārši ciemojoties pie draugiem.

Grafikā augstāk redzama reāla uzlāde no vienas fāzes rozetes. Redzams, ka lādēšanas jauda bija vidēji 2,6 kW un lādējās 11 stundas, salādējot 28,6 kWh (50% no 64 kW akumulatora)

2. variants

Uzstādīt uzlādes staciju mājās vai pie darba vietas. Mūsu veikalā ir pieejamas dažādas stacijas, kuru galvenā funkcija ir nodrošināt drošu un funkcionālu uzlādi. Šo staciju jauda ir 7,4 kW, 11kW vai 22 kW. Šīs stacijas ir maiņstrāvas, kas nozīmē, ka elektroenerģija no tīkla tiek nodrošināta automašīnai, kura veic tās pārveidošanu uz līdzstrāvu akumulatoru lādēšanai. Šobrīd vairums elektroauto ir aprīkoti ar 11 kW invektoru, tādejādi šī būs uzlādes maksimālā jauda. Piemēram, 64 kwh akumulatora pilna uzlāde varētu aizņemt ap 7 stundām. Izmaksas ir atkarīgas no Jūsu elektroenerģijas tarifa. Piemēram, lādējoties ar tarifu 0,24 EUR/kWh pilnas uzlādes izmaksas būs 15,36 EUR. Vasarā elektroauto patēriņš varētu būt ap 16 kWh uz 100 km, bet ziemā 22 kWh/100 km – Tādejādi vidēji varēsiet veikt 64 kWh / 19 kWh = 340 km un izmaksas sastādīs 4,5 Eur par 100 km. Tomēr bieži elektroauto braucēji izvēlās uzlādi naktī un dinamisko tarifu, kas ļauj stipri samazināt izmaksas.

 

3. variants

Uzlāde publiskajā stacijā. Šīs stacijas galvenā atšķirība ir nodrošinot līdzstrāvu, kas ļauj veikt tiešo akumulatoru uzlādi. Jauda un ātrums atkarīgs no stacijas jaudas, kura tipiski ir no 50 kW – 120 kW un Jūsu automašīnas maksimālās līdzstrāvas jaudas ierobežojumam, kas parasti ir ap 100 kW. Piemēram lai uzlādētu 64 kWh akumulatoru, laiks būs ap 40 min. Uzlādes process var nebūt vienmērīgs, kur sākuma un beigu stadijā tiek ierobežota jauda, tādejādi saudzējot akumulatoru. Kā arī ražotājs neiesaka veikt ātro uzlādi vairāk par 80%. Uzlādes izmaksas atkarīgas no pārdevēja noteiktās cenas, kas Latvijā svārstās no 0,20 – 0,40 Eur/kWh. Tādejādi izmaksas sastādīs ap 5,6 Eur/100 km

Varam secināt, ka izmaksas atkarīgas no Jūsu paradumiem, kur izvēloties lādēt publiskajās stacijās – samaksāsiet vairāk bet izstaigājot veikalu vai paēdot būsiet gatavi vēl mērot ap 400 km attālumu. Izvēloties uzlādi mājās vai darbā, tas prasīt ilgāku laiku bet izmaksas būs zemākas.

Iepriekšējais post
lvLatvian